Kuinka hoitaa iho talvella
ihonhoito

Kuinka hoitaa iho talvella

Olemme hyvin talvella nyt, mikä tarkoittaa, että olemme kaikki jo huomanneet vuodenaikojen ihonmuutokset, jotka ilmenevät kun lämpötila laskee.

Yhtäkkiä kuihtuneet, hehkuttavat ihonvärit, joita teimme niin kovalla pitämisellä koko kesän ja syksyn ajan, ovat vain kaukainen muisto, ja kasvot ja ruumiimme ovat kuivia, karkeita, punaisia ​​ja ärtyneitä. Ei ole väliä kuinka paljon vartalovoimaa, johon taputamme, mikään ei näytä muuttuvan.

Miksi? Koska teemme sen väärin.

Keskustelimme ihonhoitoalan asiantuntijoiden, dermatologien ja kosmeettisten kemistien kanssa neuvomaan, miten voimme paremmin hoitaa ihoa näiden petollisten aikoina – ja saada todellista tulosta.

Hanki kaurahiutaleet, kostuttimet ja ceramidit valmiiksi ja lue alla alla.

Mitä ihollemme tapahtuu?

kuiva iho

Ensinnäkin, mitä helvettiä meille tapahtuu, ja miksi ihomme yhtäkkiä näyttää ja tuntuu kauhealta?

Susie Wang, kosmeettinen kemisti ja 100% purea perustaja purkaa:

Aivan kuten kylmä sää kiristää verisuonia ja keuhkoja, se myös supistaa meidän huokoset. Kun näin tapahtuu, se vähentää huokosten kykyä erittää ja imeä öljyä – mikä johtaa jopa kuivempaan ihoon. Se hidastaa ihon luonnollista regeneraatioprosessia ja puolestaan ​​hajottaa kollageenin, mikä johtaa hienojen viivojen kasvuun, elastisuuden menetykseen ja tietenkin kuivaan ihoon.

Lyhyemmällä aikavälillä lääkäri Russella Dermatologi Dermatologi tohtori Amanda Doyle selittää, että kuiva ja kylmä talvi-ilma ”vahingoittaa ihoa.” Pohjimmiltaan talviolosuhteet ovat täydellinen resepti karkealle ja hiutaleelle iholle, mutta sää vaihtelee pahentavat myös muita olemassa olevia ihokysymyksiä, kuten ekseema, psoriaasi, rosacea ja paljon muuta.

Mitä voimme tehdä sen korjaamiseksi?

Kun iho on kuiva, kutiseva, ärtynyt ja punainen, looginen (ja ilmeinen) ratkaisu olisi kosteuttaa, eikö? Oikea. Mutta ei vain vanhan vartalovoiman käyttämistä.

Dr. Michele Green, ihotautilääkäri ja RealSelfin avustaja selittävät, että on olemassa kahdenlaisia ​​kosteusvoiteita, joita meidän pitäisi etsiä: sellainen, joka pitää ihosolut hydratoituina, kuten kaava, joka sisältää hyaluronihappoa, ja esteettömän kosteusvoite, joka lukitsee vettä ihon yläkerrokseen.

Doyle ehdottaa, että etsitään esteen kosteusvoiteita, kuten keraamideja, jotka ovat lipidit, jotka löytyvät ihosoluista, jotka toimivat luonnollisena esteenä. Kun löydät ne kosteusvoiteet, ne auttavat suojaamaan ja täydentämään ihoa.

hoitaa kuiva iho

Jos kehosi on erityisen kuiva tai kutiava, Doyle suosittelee kosteusvoidetta levittämään jopa kaksi tai kolme kertaa päivässä. Ja tietenkään älä edes yritä peitellä mitään synteettisen tuoksun kanssa. Lämmin Apple Cinnamon and Cucumber Melon eivät tee mitään sinulle, paitsi ärsyttää helvettiä iholta.

Kasvosi ansaitsee myös ylimääräistä rakkautta petoksen aikana, joka on talvella, koska se vie melkoisen lyönnin joka kerta kun pääset kylmään. Vaikka et luultavasti halua käyttää samoja raskaita voiteita, joita käytät kehossasi kasvoillasi, varmasti haluat valita enemmän kosteutta sisältäviä kaavoja kylmempinä kuukausina.

Ensinnäkin Wang ehdottaa hyppäämällä seerumin kelkkaan, jos et ole jo tehnyt sitä, koska se on hienoa lisäämällä kosteutta etuja ihonhoitorutiiniin. Toiseksi hän rohkaisee sinua valitsemaan talven kosteusvoidetta, joka on raskaampaa kuin normaali ja joka joko syöttää ihovettä tai öljyn kosteutta. Pohjimmiltaan nyt on aika varata jotain kevyttä ja ilmavaa.

Wang ehdottaa myös sisällyttävän C-vitamiinia ja retinolia hoitojesi hoitoon – mikä nopeuttaa solujen uudistumista, kirkastaa ja edistää kollageenin tuotantoa – koska et ole alttiina auringolle, kuten olisi kesäisin. Ne aiheuttavat kuitenkin ihon herkkyyttä, joten niitä tulisi käyttää vain yöllä.

Muuta suihkuturbiiniasi

Tiedämme, tiedämme. Pitkä päivä kylmässä (tai helvetissä, vain kävelymatkan päässä autosta etuovelle) voi houkutella meitä hyppäämään suoraan kuuma-suihkuun nopeasti sulatettavaksi. Valitettavasti tämä täysin vahingoittaa ihoa.

ihonhoitorutiini

Kuuma vesi liimautuu luonnollisten öljyjen iholle, mikä voi tehdä kaikki talviolionkysymyksemme tuntumaan pahalta. Sen sijaan Doyle ehdottaa suihkut ja kylvyt, jotka ovat haaleita. Se, mitä käytät suihkussa, voi myös tehdä eron – hän ehdottaa, että valitsevat soidit, jotka ovat lempeitä, eikä mitään kovia.

Jos sinulla on erityisen kuiva ja kutiava iho tai huomaat, että talven vaikeat olosuhteet ovat aiheuttaneet ekseeman tai psoriaasin erityisen vaikeaksi, Greene ehdottaa kaurahauteen ottamista. ”Kaurapuuro toimii luonnollisena kostutusaineena [joka säilyttää kosteuden] ja myös normalisoi ihon pH-tasoja estäen kuivumista ja ärsytystä”, hän sanoo. Voit oppia tekemään omasta, täällä, tai voit ostaa kylpyammeet, täällä.

Hän ehdottaa myös, että teidän post-suihku-rutiiniisi kytkeytyisikin vähän. Sen sijaan, että odotat, kunnes olet kuivunut kaikkiin vartaloon, käytä sitä välittömästi, kun pääset ulos, kun olet vielä märkä. ”Kosteusvoiteen levittäminen, kun iho on vielä kostea, auttaa ihoa säilyttämään kosteuden pidempään ja pitämään solut hydratoituina”, sanoo Greene. Joten jätät pullon lempiruokavaliostasi lääkekaapissa ja anna etusijalle kosteusvoidetta kerran kahdesta kolmeen päivittäiseen kosteusvoideohjelmaan.

Sijoittaa ilmankostuttimeen

Ei ole luultavasti mitään pahempaa kuin tapa, jolla sinusta tuntuu, heräämisen jälkeen, kun räjäytät lämpöä koko yön. Sinun ihosi, sinusitasi ja kurkkusi – kaikki – tuntuu kuivalta, kutiselta ja kauhealta.

ilmankostutin

Koska kotiisi lämpö (samoin kuin autoosi, toimistoosi tai luokkahuoneesi, pohjimmiltaan missä tahansa termostaatilla), kuivuu jo parsattua ihoa, Greene ehdottaa investoimalla ilmankostuttimeen, joka pumppaa paljon tarvittavia kosteuksia takaisin ilmaa ympärilläsi.

On olemassa runsaasti kohtuuhintaisia ​​kannettavia vaihtoehtoja, jotka sopivat erinomaisesti yöpöydälle ja jopa työpöydällesi – vain nopea haku Amazonissa tai Targetissa. Jos etsit jotain tehokkaampaa, myös teidän uuniin on kostutinliitännät.

Todennäköisesti näet parannuksen kaikkialla.

Älä tietenkään unohda SPF: täsi

Mielestäni me kaikki tiedämme päivittäisen SPF: n merkityksen tässä vaiheessa, joten talvikaudella, älä hiekkaa sitä! Toki, emme ehkä ole rannalla ja päivät voivat olla lyhyempiä, mutta UV-säteet ovat yhtä vahvoja talvikuukausina – ja jos olet lumen peitossa, olet vielä suurempi riski UV-vaurioille.

”Lumi heijastaa voimakkaasti auringon säteitä, ja korkeus voi myös vaikuttaa UV-altistukseen”, sanoo Shelby Moneer, Melanoma Research Foundationin koulutusjohtaja. ”UV-säteet eivät ole teknisesti vahvempia talvikuukausina kuin kesäkuukausina, mutta meillä on taipumus olla vähemmän varovainen talvikuukausina ja ne ovat joskus vähemmän huolellisia aurinkovoiteen käytön ja säännöllisen uudelleen käyttöönoton sekä muiden aurinkosuojauksien varalta. On tärkeää muistaa, että mitä kauemmin olet ulkona ja altistettuna UV-säteille, sitä todennäköisemmin saat auringonpolttajan, jos et ole suojattu oikein. ”Kun sanotte, muista ottaa uudelleen käyttöön, käyttää uudelleen, käytä uudelleen joka toinen tunti , kuten Moneer ehdottaa, ja useammin, jos olet hikoilu.

Tietenkin on olemassa muita vaihtoehtoja, kun suojellaan UV-säteiltä. ”Etsi varjosta aina kun se on mahdollista, käytä aurinkosuojavaatteita, kuten pitkät hihat, housut, hatut ja aurinkolasit, ja rajoittaa auringonvaloa klo 10-16”, kertoo Moneer. Mutta, kun todennäköisesti niputetaan, kun rinteitä lyödään, se suojaa meidän kasvoja, joita meidän on todella kiinnitettävä huomiota.